23.07.2024 Treeniä Puolassa

 

Heti sunnuntain MM-kisojen jälkeen pakattiin auto, ajettiin hotellille. Pitkän ja helteisen päivän jälkeen hoidettiin nopea suihkuttelu, hypättiin takaisin autoon ja otettiin nokka kohti Puolaa.

 

Slovakiasta ajettiin Tsekin Ostravan ohi ja jatkettiin vielä hyvän matkaa kohti pohjoisempaa Puolaa. Lyhyiden yöunien jälkeen tahti jatkui tiiviinä ja Gorzówiin tultiin ajoissa. Meksikon padan jälkeen siirryttiin kohtuullisen komean stadionin luo.

 

Alun perin vuosina 1950-51 rakennettu stadion kantoi ensin nimeä Stadion Stali Gorzów, mutta vuodesta 2014 lähtien nimi on ollut paikallisen seuran legendaarisimman kuljettajan mukaan Stadion im. Edwarda Jancarza. Vuosikymmenten saatossa on stadionia myös ehostettu, modernisoitu ja siihen on rakennettu kakkoskerros. Kapasiteetti on tänä päivänä 15 000, mutta esimerkiksi sunnuntain matsissa katsojia oli paikalla yli 17 000.

 

Seuran edustajan mukaan tämä mahdollistuu sillä, että 2000 katsojaa pystytään päästämään seisomapaikoille, jolloin kapasiteettiä saadaan hilattua mukavasti ylöspäin. Sunnuntai olikin paikalliselle Stal Gorzów Wielkopolskille hyvä päivä. Puolan speedwayn pääsarjassa, Ekstarklasassa, kakkosena oleva Stal kukisti Zielóna Goran pistein 48-42. Voitto vahvisti kakkossijaa, mutta mestaruus on jo karannut jo Motor Lublinille.

 

Stalin ryhmässä muuten ulkomaalaisapuina ovat slovakialainen Martin Vaculik ja tanskalainen Anders Thomsen, joista Thomsen olikin sunnuntaina hyvässä vauhdissa.

 

Seuran 11-vuotias kasvatti Michał Głębocki oli muuten Topiaksen tavoin mukana Zarnovican EM- ja MM-kisoissa ollen niiden kekkereiden nuorin osallistuja.

 

Treenaaminen näin hulppeissa olosuhteissa ei tosiaankaan ole ihan arkipäivää 13-vuotiaalle suomalaispojalle, joten kiitollisena otettiin vastaan tämä mahdollisuus päästä edes hiukan kokeilemaan menoa seuran päävalmentaja Stanisław Chomskin silmien alla. Mielenkiintoinen yksityiskohta Stalin valmennusporukasta on se, että Topiaksen valmentaja Juha Moksunen paikallisti porukasta vanhan tuttunsa, Piotr Świstin. Pieni se on speedwaymaailmakin näköjään.

 

Harjoitukset kestivät yhteensä noin 3½ tuntia. Radalla käytiin pareittain. Topias sai käydä isompien poikien joukossa yhdessä tanskalaisen kuskin kanssa. Nämä treenit vedettiin 500 cc pyörällä. Oli siinä hiukan ensin totuttelemista, sillä 329 metrisellä radalla kurvit olivat hiukan jyrkempiä kuin mihin on totuttu. Aivan mahtavaa kuitenkin päästä ajamaan tällaisiin olosuhteisiin.

 

Pyörien pesemisen jälkeen lähdettiin majoittumaan ja paistamaan hieman niin Atrian kärkkäreitä kuin paikallista kielbasa -makkaraakin. Tuli muuten uni melkomoisen vikkelään pitkän päivän jälkeen.

 

Topiakselle kolmen peräkkäisen päivän viettäminen radalla on ollut fyysinen ja rasittava rypistys, mutta siihen on totuttava, mikäli mielii jatkossa parempiin saavutuksiin. Fysiikkaa on saatava ehdottomasti vahvemmaksi, sillä nyt Topias kävi kolmessa päivässä radalla noin 20 kertaa ja se on aika lailla paljon se.

 

Ihan erityismainintaa on annettava pikkuhotellillemme Gorzówissa. Vaikka varausta ei ollut, löytyi yksi huone pariksi päiväksi ja toiselle päivälle väki vielä hoiti matkailuautoon spesiaalijärjestelyillä sähkön. Eikä siinä suinkaan kaikki. Touhon ajovarusteetkin saatiin pyykättyä samassa paikassa. Kerta kaikkiaan loistavaa apua, vaikka ainoa yhteinen kieli löytyikin puhelimen kääntäjästä!

 

Tänään katsellaan Puolan U24 Ekstrakasan matsi Stal Gorzów vastaan sarjan kärkijoukkue Unia Leszno. Huomenna suuntana on kotoisat maisemat ja ajomatkaahan on reippaasti.

22.07.2024 Setti kuvia

Nettisivujen kuvagallerioihin on nyt lisätty muutama galleria Slovakian Zarnovicaan suuntautuneelta kisamatkalta.

22.07.2024 Hellettä, sadetta ja toinen erävoitto

Lauantaina ajetun EM-kisan jatkumona nähtiin sunnuntaina Slovakian Zarnovicassa nuorten MM-turnajaiset samassa 125 kuutioisten luokassa. Jos oli lauantai sääolosuhteiltaan jopa suomalaisittain miltei siedettävä, helle palasi vuorten väliseen kattilalaaksoon melkoisena.

 

Aamukahdeksalta oltiin jälleen kisapaikalla ja päivän toimintasuunnitelma noudatteli edellisen päivän sabluunaa hyvinkin tiukasti. Pari palaveria oli voitu karsia kuvioista, kun kaikilla oli tiedossa, miten edetään.

 

Pyörien tarkastuksen jälkeen ajettiin kaksi harjoitusta ja yksi starttiharjoitus, jossa oli mahdollisuus testata molemmat ajokit.

 

Helle tuotti oman haasteensa, mutta niin tuotti myös kesken kisan alkanut monsuunisade, joka näytti keskeyttävän koko homman. Siitäkin sitten kuitenkin selviydyttiin miltei kuivin jaloin.

 

Päivän ensimmäisessä startissaan Topias sai aivan huikean lähdön ja oli kisassa pitkään toisena. Sitten sattui sangen ikävä onnettomuus, jossa hollantilaisen Tygo Boersman eturengas osui kilpakumppanin takarenkaaseen ja poika otti todella ikävästi osumaa. Startti keskeytettiin ja jouduttiin uusimaan. Topiaksen toinen lähtö ei onnistunut samaan malliin ja lopulta tästä erästä tuli vain yksi piste, vaikka tarjolla olisi voinut olla enemmänkin.

 

Myös päivän toinen erä lähti hyvin käyntiin, mutta yksinkertaisesti vauhti ei riittänyt kovien kuskien seassa ja saldoksi tuli taas yksi piste.

 

Kolmatta erää varten koneet olivat jo käynnissä kun taivas repesi. Vettä tuli todella huolella ja pitkään. Näytti vääjäämättömästi siltä, että kisa keskeytyy. Juryn päätöksellä kuitenkin odoteltiin, mitä tuleman pitää. Jos kisa olisi keskeytetty, olisi sitä jatkettu tänään maanantaina. Onneksi sade kuitenkin loppui ja loputkin erät saatiin ajettua.

 

Kahdesta seuraavasta erästä Topias nappasi yhteensä kolme pistettä liukkaalla ja kuraisella radalla. Päivän kruunasi kuitenkin viimeinen erä. Topias otti piikkipaikan välittömästi pitäen sen loppuun saakka hallussaan. Näin kumpanakin päivänä kirjattiin nuorelle miehelle yksi erä voitto.

 

Viimeisen erän neljä pistettä nostivat Topiaksen taulukossa sijalle 14. Kokonaisuutena tulos kahden kisan osalta oli täysin tyydyttävä. Viime vuonna tuliaisina oli yhteensä kaksi pistettä. Nyt pisteitä tuli molempina päivinä yhdeksän, eli yhteensä 18. Pienellä onnella, paremmalla tekemisellä ja samantasoisilla koneilla olisi tuliaisina voinut hyvinkin olla enemmän pisteitä.

 

Mitaleille olisi kuitenkin ollut vielä matkaa paljon. Taso oli kokonaisuutena todella kova. Kaikesta saattoi aistia, että Keski-Euroopassa lajin arvostus on täysin toisella planeetalla kuin Suomessa. Suurimman vaikutuksen tekivät neljä kovaa puolalaista. Myös MM-kulta lähti Puolaan Franciszek Szczyrban matkassa.

 

Toisena päivänä Touhosta huokui ensimmäisen päivän rasitus. Kova koulu nuorelle kuskille, joka ei kotimaassa saa kisoja, ei treenikumppaneita, eikä paljon muutakaan. Yksin harjoitteleminen ja tämän tasoihin kisoihin lähteminen täydellisenä altavastaajana ovat vain faktoja, joihin on sopeuduttava ja yritettävä miettiä ratkaisuja.

 

Valmentaja Juha Moksunen on tehnyt aivan tajuttoman hyvää työtä nuorukaisen kanssa niin itse ajamiseen liittyen kuin kaluston trimmaamisessakin. Ilman Moksusen panosta ei tämä viikonloppu olisi missään tapauksessa voinut mennä näin hyvin.

 

Iso kiitos on annettava myös Topiaksen yhteistyökumppaneille, jotka panostuksellaan ovat mahdollistaneet tekemisen, reissaamisen, treenaamisen ja selkeän kehittymisen.

 

Puolalainen moottoritie vie parhaillaan kohti uutta haastetta, sillä eilinen kisa Zarnovicassa jäi Touhon viimeiseksi 125 cc luokassa. Nyt on luvassa treeniä 500 cc pyörällä ja ensi kaudella alla lienee 250 cc kulkupeli.

20.07.2024 Paljon hyviä juttuja Zarnovicassa

Seinäjoen Moottorikerhon Topias Manner tuli 13. sijalle FIM Europen 125 cc nuorten EM-kisoissa Slovakian Zarnovicassa. Kokonaisuutena hikinen lauantai tarjosi paljon hyvää ja runsaasti opettavaisia faktoja.

Kisapaikalle siirryttiin kahdeksan pintaan aamulla. Hulina kävi melkoisena Zarnovican speedwayradalla. Jo se on sinällään kokemus, mitä ei Suomessa voi saada.

 

Kuljettajapalaverin jälkeen käveltiin rata läpi, tarkastettiin kalusto ja ryhdyttiin vetämään läpi treenejä. Treeniajoja oli kaksi ja sen päälle vielä starttitreeni, eli jo ennen kisaa Topias kävi radalla kolme kertaa.

 

Heti harjoituksista lähtien huomasi sen, että kaikkien muiden läsnäolijoiden kalusto oli tuunattu selkeästi toisenlaiseen kuosiin kuin millä Topias lähti kalkkiviivalle. Meno oli melkoisen rapsakkaa.

 

Harjoituksissa Topias kokeili kumpaakin pyöräänsä, joita valmentaja Juha Moksunen pyrki kaikin mahdollisin konstein ja parilla mahdottomallakin tempulla säätämään parhaaseen mahdolliseen kuosiin.

 

Koska kisaa oli ilmoittautunut mukaan 25 kuljettajaa, lähtöjä ajettiin yhteensä 25 kappaletta, eli jokainen ajoi jokaista vastaan. Näin ritsoilta lähti matkaan joka starttiin viisi kuljettajaa. Myös tämä oli kokemuksena ensimmäinen Topiakselle. Samoin sekin, että mukana ei ollut edes vihreää kypäränsuojusta. No, ei ollut ihan kaikilla muillakaan.

 

Tavalleen uskollisena Topias starttasi ensimmäisessä lähdössä hiukan vaatimattomammin, mutta yhdellä mielikuvituksellisen huikealla ohituksella onnistui puristamaan pisteen sarakkeeseensa.

 

Myös toinen ja kolmas lähtö tuottivat kumpikin pisteen lisää. Neljänteen lähtöön vaihtui ajatus ja vaihtui pyörä. Niin vaihtui myös meno radalla.

 

Topias otti heti startista lähtien homman haltuunsa ja ajoi erävoittoon, mikä oli todella kova suoritus tässä seurassa. Kaikesta näki, että nuori mies oli intoa täynnä, eikä suinkaan syyttä. Näissä kisoissa ei ollut ainuttakaan huonoa kuljettajaa matkassa.

 

Voitollisessa erässä ajoivat Topiaksen lisäksi hollantilainen Tygo Boersma, ranskalainen Boris Charbonnier, saksalainen Duncan Pfeiffer, sekä tsekki Stepanka Nyklova.

 

Koko kilpailun ja Euroopan Mestaruuden vei nimiinsä puolalainen Franciszek Szczyrba. Latvialainen Andzejs Smulkevics kuittasi hopeaa ja uusinnan jälkeen pronssi lähti Saksaan Levi Böhmen mukana.

 

Topias pystyi näissä kisoissa kukistamaan myös Latviassa kohtaamansa Kristians Murnieksin, joka sekin oli askel seuraavalle portaalle.

 

Johtopäätelmiä on tässä kohtaa tavallaan turha tehdä, mutta monet asiat ovat päivän selviä. Topias tarvitsee todella paljon enemmän kovia startteja, joita ei Suomessa ole tarjolla. Toinen juttu on se, että Topiaksen kaluston oltava samalla starttiviivalla kuin kilpakumppaneidenkin.

 

Sinällään olisi varmasti ollut Topiaksellekin mieltäylentävää nähdä edes muutaman kannustavan sanan viesti Suomen Moottoriliiton johdolta. Toisaalta turhahan sitä on kannustaa. joku voisi vielä kuvitella, että homma kiinnostaa.

 

Onneksi sentään saatiin kisajärjestäjiltä sunnuntain MM-kisojen aikataulut ja ohjelmat. Niitähän ei liiton puolelta ole pystytty toimittamaan.

19.07.2024 Lähtölistat kädessä

Viikonloppuna speedwayn nuorten EM- ja MM-kisoihin 125 cc luokassa osallistuvan Topias Mannerin taustajoukkojen käteen päätyivät osallistuja- ja lähtölistat lauantaille ja sunnuntaille.

Lauantaina ajettavassa EM-kisassa Topias on merkitty listalle numerolla 13.

Kilpakumppaneita tulee kohtuullisen useista maista, mutta vahvimmin on edustettuna Puola ja Saksa, joista kummastakin kilpailijoita on mukana peräti neljä. Periatteellisella tasolla kovin speedwaymaa, jopa tässä ikäluokassa on Puola. Puolassa on tässä ikäluokassa vähintään 50 kuljettajaa. Tämä fakta selvisi kesäkuussa Latvian kisassa.

Tsekistä puolestaan on mukana kolme kuljettajaa ja Latviasta, Ranskasta, Ukrainasta, Slovakiasta sekä Isosta-Britanniasta kaksi. Yksi ajaja löytyy mm. Romaniasta, Hollannista, Itävallasta, sekä tietinkin Topias Suomesta. Yhteensä siis kilpailijoita on 25 kappaletta.

Sunnuntaina ajettavasta kisasta tietoa ei ole toistaiseksi tullut tämän leirin hyppysiin muuta kuin sen verran, että kilpailunumero on 14.

Muilta osin kilpailijalista on samankaltainen kuin lauantaina ajettavassa kisassa.

Kokonaisuutena on erittäin mielenkiintoista huomata, että ihan kovat speedwaymaat, Tanska ja Ruotsi, loistavat poissaolollaan näissä kekkereissä. Liekö niin, että ns. 85cc minispeedway on vielä isompi juttu näissä maissa kuin muualla Euroopassa.

19.07.2024 Odottelua Zarnovicassa

Topias Mannerin matkaryhmä saapui kohteeseensa Slovakian Zarnovicaan eilen torstaina. Helteinen matka läpi Euroopan meni vallan mainiosti.

Reissuun lähdettiin Alavuden Jääskänjärveltä maanantain ja tiistain välisenä yönä 01.00. Ensimmäinen etappi oli Ruovesi, mistä mukaan poimittiin valmentaja Juha Moksunen.

Aamulla oltiin Helsingin Länsisatamassa erinomaisen hyvissä ajoin odottelemassa Eckerö Linen MS Finlandiaa, jolla matkattiin Tallinnaan, kuten kesäkuun reissulla Latviaankin.

Hyvin se meni tälläkin erää. Tallinnasta ulospääseminen on aina oma rituaalinsa ja ottaa oman aikansa. Kun päästiin ajamaan kohti Pärnua ja Riikaa, homma pelitti mukavasti.

Riikan kohdassa kurvattiin sitten kohti Liettuaa ja pitkälle ajettiinkin. Kilometrejä taisi tulla ekana päivänä piirua vaille 1000. Yö vietettiin Kaunasissa leirintäalueella, joka oli vallan mukava kokemus. Siinä hiukan grillattiin ja uni tuli kyllä.

Seuraavana aamuna suunnattiin kohti Puolan rajaa ja Suwalkin käytävää, eli kapeaa aluetta Valko-Venäjän ja Venäjän Kaliningradin välissä. Siitäkin selvittiin sujuvasti ja kohteena oli eteläinen Puola.

Mitään ihan tarkkaa kohdetta ei ollut päätettynä, vaan mentiin hiukan fiilispohjalta. Jossakin kohtaa valmentaja Moksunen keksi, että pikkukaupunki nimeltään Rybnik voisi olla sopiva kohde, toki ensin ajatuksena oli käydä vain tsekkaamassa paikallinen speedwaystadion, missä ajetaan Kakkos Ekstraklasaa, eli Puolan toiseksi korkeinta sarjaa. Komea oli paikka. Kateeksi käy.

Samalla vaivalla etsittiin sitten leirintäalue lähialueelta ja passeli paikka oli sekin. Taas pistettiin grilli tulille, istuttiin iltaa ja huilattiin hyvin.Kilometrejä taisi tulla rapiat 700, kun kiirettä ei ollut. Matkan varrella muuten maistui kotitekoinen makaronilaatikko ihan mainiosti.

 

Näin jäi torstaille vajaat 300 km matkaa Tsekin itäosan läpi Slovakian puolelle Zarnovicaan. Vuoristo oli vallankin hienoa katseltavaa ja perille tultiin hyvissä ajoin. Ehdittiin pistäytymään heti saman tien myös kisapaikalla. Stadion ei Rybnikin tasoa ole, mutta ihan mallikas kuitenkin.

Illalla majoituttiin Kuria Bzenicaan, syötiin kelpo illallinen ja huilailtiin. Helle on osoittautunut haasteeksi, jonka kanssa tässä painitaan. Zarnovica on varsinaisessa kattilassa vuoriston ympäröimänä, jossa juurikaan tuuli ei meitä viihdytä. Toiveissa on, että helle himpun verran hellittäisi viikonlopuksi. Joka tapauksessa lämpötila tulee olemaan yksi iso haaste niin lauantaina ajettavassa EM-kisassa kuin sunnuntain MM-kilpailussa.

On ollut mukavaa huomata, että ihmiset ovat ystävällisiä ja majapaikassa tavattiin tänään myös romanialainen kilpakumppani. Päivällä käytiin veispuistossa pikkuisen polskimassa ja nyt toivotaan hyvää päivää huomiselle.

Kisoissa nähdään jo Latviassa kohdattuja tuttuja, eli latvialaiskuljettaja ja samoin ukrainalainen kilpakumppani.

13.07.2024 Rähinöity on – reissuun pitäisi päästä

Lauantaina rähinöitiin Routakalliolla ihan hulppeassa kesäsäässä melkoisella porukalla. Hyvät olivat Routsikan Rähinät ja jossain joi lupailtiin, että syksyllä seuraa jatkoa. Hyvä niin.

 

Osa Touhon taustaryhmästä oli jo pikkuisen innokkaammin lähdössä matkaan, eli ensi yönä. No, ei nyt hosuta kun ne laivaliputkin Helsingistä Tallinnaan ovat vasta tiistaiaamulle, eli siis reissuun lähdetään vasta seuraavana yönä.

 

Siis lähdetään kunhan Jarno-issee selättää miesflunssansa ja matkailuauton laakerit saadaan kohilleen. Pikkuvikoja heti näin lähtiessä, mutta usko on edelleen vahva siihen, että Zarnovicaan päästään ajoissa.

 

Niin, tuo Zarnovica… se on semmoinen pieni alle 6000 asukkaan kaupunki Slovakian keskiosassa, Hron joen varrella 230 metrin korkeudella merenpinnasta Banska Bystrican alueella.

 

Speedway näyttäisi olevan oikeastaan ainoa merkittävä urheilulaji kaupungissa, jossa ajetaan ahkerasti kaiken maailman kansainvälisiäkin kisoja.

 

Zarnovican jälkeen seuraava kohde on sitten aiemminkin mainittu Gorzow Wielkopolski Puolassa melkoisen lähellä Saksan rajaa. Kiivaasti saadaan liikennehtiä, sillä sunnuntain kisan jälkeen treenit ajetaan jo maanantaina klo 15.00. Tiistaina siellä ei sitten enempää treenatakaan, sillä paikallisella radalla ajetaan kisaa.

 

Gorzow on pikkaisen isompi kylä kuin Zarnovica. Alun perin rajalinnoitukseksi rakennetussa kaupungissa on nykyisellään asukkaita on hiukan reilut 120 000. Vuonna 1321 pystytettiin kaupunginmuuri, jota siellä sitten pohjalaiset puukkojunkkaritkin taisivat olla murjomassa 30-vuotisessa sodassa. Eikä ollut muuten ainoa kerta kun kaupunki otti osumaa. Toisessa maailmansodassa Saksa ja Neuvostoliitto pistivät kylän melko sileäksi. Ai niin ja paikkakunnan alkuperäinen nimi oli muuten Landisberch Nova.

 

Mitä sitten speedway-hommeleihin tulee, niin Gorzowissa todellakin tykkäillään lajista. Kaupungissa ajetaan Grand Prix –kisaa, siellä on oma Stal –niminen seura ja väki on aiheesta innostunutta. Joukkue ajaa Puolan pääsarjassa, PGE Ekstraklasassa. Yhteensä Stal on esiintynyt Puolan pääsarjassa yli 20 vuoden ajan.

 

Pikkuisen on sitten yritetty viritellä systeemiä Toruniin Gorzowin jälkeen. Mitään takeita ei sen suhteen vielä ole, mutta kokeillaan nyt, kun reissussa ollaan.

11.07.2024 Lauantaina Routsikalla – sitten reissuun

Semmoinen juttu, että tänä viikonloppuna on Touholla todellakin tohinaa. Lauantaina 13. heinäkuuta ajetaan Routsikan Rähinät Routakallion Speedwayradalla ja siellä on myös Mannerin nuorimies paikalla.

 

Sen jälkeen iskä Manner alkaakin sitten kiivaaseen tahtiin pakata matkailuauto, johon pitäisi saada mahtumaan 2-3 pyörän lisäksi kolme äijää ja nuori mies.

 

Ryhmä Rämä starttaa sunnuntaina ja maanantain välisenä yönä matkansa kohti Slovakian Zarnovicaa, missä siis ajetaan EM-j a MM-kisat seuraavana viikonloppuna.

 

Reitti vie aamulaivalla Helsingistä Tallinnaan ja siitä sitten jo tutuksi tullutta tietä kohti Riikaa. Sieltä sitten kurvataan kohti Puolan rajaa. Sitä nyt ei tiedä, miten pitkään äijät ratissa jaksavat, mutta ajatuksena on, että päästäisiin viimeistään torstaina Slovakiaan, missä saataisiin pitää lepopäivä perjantaina.

 

Matka vie läpi Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan. Yhteenä kilometrejä kertyy Google Mapsin mukaan hiukan yli 2000. Eihän se nyt oo kuin ajaa vaan ja niinhän me tehdäänkin.

 

Paluumatka alkaa ihan heti jo sunnuntaina ajetun kisan jälkeen. Syy on se, että maanantaina 22. heinäkuuta Topias pääsee osallistumaan treeneihin Puolassa sijaitsevassa Gorzow Wielkopolskin kaupungissa lähellä Saksan rajaa.

 

On aivan mahtavaa, että tällainenkin juttu järjestyi. Tavoitehan on sitten tuonnempana, mutta se on selkeä. Touho haluaa ajaa maailman kovimmassa speedwaymaassa, Puolassa, ammatikseen jonain päivänä. Se, että onnistuuko moinen on toinen asia, mutta tässä kohtaa se on tavoite ja niitä on oltava, että kehitys jatkuu.

 

Vahvoissa huhupuheissa on myös kuultu sellaistakin, että Touholle oltaisiin Puolassa jo sorvaamassa managerisopimusta. Joko se onnistuu tai sitten ei, mutta siitäkin kerrotaan lisää heti kun on lisää kerrottavaa.

 

Joka tapauksessa matkarapsaa, kuvia ja videoita on luvassa kunhan tästä päästään tien päälle!

3.7.2024 Väliraportti ja vanhenemista

 

Latvian reissun jälkeen on treenattu. No ainakin nyt sen, minkä on suinkin voinut. Lähinnä on treenattu 500 cc:llä.

Syyt tähän on yksinkertaisesti se, että 125 –pyörien kanssa on ollut pikkaisen teknisiä ongelmia. Latviassa nimittäin opittiin se, että siellä osa ajoi ilman rajoitinta. Nyt on sitten yritetty saada rajoittimia pois, mutta hankalaa se on ollut.

Kaiken kukkuraksi sää on ollut sitä mitä suomalainen suvi nyt ylipäätään on, eli usein kun olisi ollut treenipäivä, on tullut vettä. Silloin on vähän hankalaa ja turhaakin treenata.

No, ensi viikko on vielä aikaa vetää treenejä 125 cc:llä ennen kuin lähdetään ajelemaan kohti Slovakia Zarnovicaa, jossa siis ajetaan EM- ja MM-kisat tämän kuluvan kuun loppupuolella.

Tänään on kumminkin sen verran juhlan aihetta, että syödään täytekakkua synttäreiden kunniaksi, kun vuosirenkaita on kertynyt 13 kappaletta!

8.6.2024 Kolmas sija haastavissa olosuhteissa

 

Topias Mannerin ensimmäinen visiitti Riikassa ajettuun 125 kuutioisten Latvian avoimeen mestaruustapahtumaan päättyi erittäin haasteellisten olosuhteiden jälkeen hienosti pronssiin.

 

Lauantaipäivä alkoi Riikassa lämpimänä ja aurinkoisena. Aamukymmeneltä piti olla paikalla Bikernieku Trasen moottoriurheilukeskuksessa. Kyllä oltiin, siellä oli myös puolalaiskuljettaja, mutta kun oltiin ajoissa, jo yhdeksältä, niin muitapa ei näkynytkään.

 

Eipä siinä kauan mennyt kun muukin kisaväki ja organisaattorit olivat paikalla. Ensin hoidettiin pois päiväjärjestyksestä moottoreiden ja suojavarusteiden tarkastus. Sen jälkeen aloitettiin harjoituskierrokset.

 

Jo neljännessä harjoituserässä yksi paikallisista kilpailijoista kaatui ikävästi ja jäi pyöränsä alle. Vahingoilta olisi voitu välttyä, jos nuori kuljettaja olisi päästänyt irti pyörästään, mutta kun näin ei käynyt tilanne muuttui vakavammaksi.

 

Paikalle saatiin kuitenkin erittäin nopeasti henkilökuntaa ja ambulanssi, joka kuljetti nuoren kuskin sairaalaan. Varmaa tietoa ei ole, miten kävi, mutta arvioissa puhuttiin reisiluun murtumisesta. Todella ikävä ja surullinen tapaus.

 

Tämän jälkeen alkoi sitten kaiken kukkuraksi ihan kunnollinen sade. Järjestäjät ehdottivat jo, että ei ajeta enempää harjoituskierroksia, mutta niin Topiaksella kuin useammalla muullakin oli kaksi pyörää ja kummallakin piti päästä ajamaan. Näinpä pienen sateenpidon jälkeen saatiin taas homma sujumaan.

 

Kolaroinnista ja sateesta huolimatta kia saatiin jatkettua ajallaan. Topias ajoi neljä erää, eli kohtasi kaikki kisassa mukana olleet kuljettajat.

 

Ensimmäisessä startissa saattoi olla pieni alkujännitys, mutta hyvin se sujui kuitenkin ja sijoitus oli toinen. Toisessa erässä Topias oli omaa luokkaansa ajaen sen voittoon. Kaksi seuraavaa erää menivät ihan ok ja tuloksena oli kummassakin kakkossija.

 

Yksi lähtövoitto ja kolme kakkossijaa takasivat Topiakselle paikan 1. semifinaalilähtöön. Ykköseksi sijoittunut latvialaispoika sai valita ensimmäisenä lähtöratansa ja tässä vaiheessa selvisi, että Topias oli ajanut yhteispisteissä itsensä kolmanneksi, sillä Touho sai valita seuraavana lähtöratansa.

 

Sade ei antanut nuorille kuljettajille enempää riemun hetkiä. Vettä tuli sen verran ruhtinaallisesti, että järjestäjät päättivät keskeyttää kilpailun ennen semifinaaleita ja finaalia. Näin palkintopallille nousi kolme eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa.

 

Olihan se ihan mainio suoritus Topiakselta ajaa kolmanneksi. Kisa oli oikeastaan kahden ääripään kamppailu. Osa kuljettajista oli todella erinomaisia, kuten juuri latvialaisvoittaja ja toiseksi ajanut ukrainalainen nuori mies. Toisaalta toisessa ääripäässä oli muutamia paikallisia, joilla ei oikein taso riittänyt, eikä kaikilla ihan kalustokaan.

 

Varmasti kuitenkin yli puolet kuskeista oli todella tasokkaita. Ei se nyt varmasti iso ihme ole, jos esimerkiksi Puolassa on yli 50 Topiaksen ikäistä kuljettajaa.

 

Päivä oli taatusti monin tavoin opettavainen. Varmaa on myös se, että Topiaksen valmennuksesta huolehtivat kokenut taituri Juha Moksunen tietää mitä jatkossa tehdään ja vielä olennaisempaa on, että hän myös tietää sen, että miten.

 

Illan myötä niin sää kuin mielikin on ollut aurinkoinen.

 

Harmillista oli myös se, että sunnuntain parikilpailu on peruttu, eli huomenna sitten katsellaan maisemia ja lähdetään mahdollisesti jo kotia kohti.

7.6.2024 Odottelua ja katselemista

 

Perjantai Riikassa on ollut aurinkoinen ja kiinnostava päivä. Aamulla lähdettiin tarkastamaan paikallinen speedwaystadion, joka osoittautui varsin kelpoisaksi. Ei löydy Suomesta ainuttakaan vastaavaa stadionia.

 

Rata on myös osa isompaa moottoriurheilukeskusta, jossa ratoja on monillekin eri lajeille. Parhaat katsomofasiliteetit on kuitenkin juuri speedwaystadionilla. Siinä kohtaa, kun me tepstelimme katselemaan paikkaa, paikalliset kunnostivat rataa.

 

Melkoisen savipohjainen rata on aika kova, mutta sitä kasteltiin ja lanattiin juuri aamulla ja eittämättä vielä useampaankin kertaan ennen huomisia kisoja.

 

Stadioniin tutustumisen jälkeen käveltiin noin 800 metrin päässä sijaitsevaan Riikan Moottorimuseoon, jossa oli toinen toistaan komeammaksi entisöityjä menopelejä. Löytyi automobiileja ihan 1900-luvun alusta lähtien ja jokainen oli puunattu todella upeaan kuntoon.

 

Oli muuten pari autoa Suomen rekkareissa, eli Saab 96 ja kupla Volkswagen.

 

Kun oli museo tsekattu päätettiin lähteä pikkuiselle merenrantakävelylle. Toki ensin piti ajaa kolme varttia, että päästiin Jurmalan hiekoille. Ihan näkemisen arvoisia ne kuuluisat rannat olivatkin.

 

Koska tänään ei sen suurempaa ohjelmaa ole, syötiin Jurmalassa vielä lounas ennen paluuta viidennessä kerroksessa sijaitsevaan majapaikkaamme Riikan vanhan kaupungin läheisyydessä.

 

Huomenna kisapaikalla pitää olla ihan viimeistään klo 10.00, jolloin kuljettajat käyvät ilmoittautumassa. Sen jälkeen tarkistetaan kalusto, ajetaan harjoitukset, tarkistetaan kalusto uudelleen, pidetään kuljettajien briiffaus ja suoritetaan kuljettajien esittely ennen klo 15.15 starttaavaa ensimmäistä lähtöä.

 

Facebookista löytyy muuten kuvagalleriaakin.

 

6.6.2024 Reissun päällä

Matka kotoa Latvian Riikaan on ensimmäisen päivän osalta pulkassa. Reissuun lähdettiin noin seiskan aikaan torstaiaamuna ja kerättiin kaikki mukaan ensin Etelä-Pohjanmaalta ja sitten koukattiin Ruoveden kautta, mistä Juha Moksunen liittyi ryhmään.
Jossain kohtaa kotomaata tuli vettä hyvästi, mutta sen enempää laivamatkan aikana ei moista sääilmiötä havaittu. Sen sijaan lihapullat havaittiin. Syötiin hyvin, haettiin pikkuisen makeaa kaupasta ja lähdettiin Tallinnasta ensin kohti Pärnua ja sieltä sitten Latviaa.
Se on sanottava, että on muuten täällä päin tiet loistavassa kunnossa. Auringonlasku oli mahtava ja Riikaan päästiin perille noin klo 23.00.
Huomenna toivutaan pitkästä matkasta ja ryhdytään keskittymään lauantain kisaan. Tällä hetkellä sää näyttää ihan hyvältä. Toivotaan, että se myös pysyy sellaisena.

5.6.2024 Huomenna kohti Latviaa

Kevät on nyt treenaamisen osalta takana siinä mielessä, että huomenna torstaina Topias suuntaa taustaryhmänsä kanssa kohti Latvian pääkaupunkia Riikaa.

Riikassa on luvassa kaksi kisaa, jos vain sääolosuhteet sen suinkin sallivat. Vielä viikko sitten näytti nimittäin uhkaavasti siltä, että luvassa on sadetta ihan kuin Etelä-Pohjanmaalla, mutta nyt ovat sammakkotohtorit korjanneet arviotaan ja näyttää siltä, että kelit suosivat tapahtumaa.

Touho on kevään aikana treenannut Routakalliolla, pistäytynyt myös Tampereella ja Kauhajoella hakien tuntumaa erilaisiin ratoihin. Pääasiassa nuori speedwaykuski on ajanut jo 500 cc pyörällään, mutta viimeiset pari viikkoa on otettu tuntumaa 125 cc pyöriin, joilla kisataan niin Latviassa kuin sitten heinäkuussa Slovakiassakin.

Riikassa on luvassa lauantaina 15 nuoren kisaajan Latvian Open. Paikallisia kuljettajia on mukana 11, jonka lisäksi edustettuna ovat myös Puola, Ukraina, Itävalta ja Topiaksen toimesta Suomi.

Sunnuntaina on vielä luvassa pariajo, johon Topiakselle saataneen kaveriksi latvialainen kuljettaja. Kisat ajetaan 400 metrin radalla, joka on siis noin 60 metriä pidempi kuin kotoinen Routakallion rata.

Yritetään päivittää kuulumisia koko matkan ajan niin tänne nettisivuille kuin Facebookiin ja Instagramiinkin, eli olkaapas kuulolla!

28.5.2024 Touho myös EM-kisaan

Nyt on saatu Suomen Moottoriliitolta vahvistus myös sille, että Touho pääsee osallistumaan Zarnovicassa, Slovakiassa, heinäkuun loppupuolella MM-kisojen lisäksi EM-kisoihin.

 

Tapahtuma järjestetään 20.-21. heinäkuuta siten, että lauantaina ajetaan EM-kisa ja sunnuntaina MM-kisa. Luvassa on siis erittäin kiireinen viikonloppu.

Kevään Touho on treenannut pääasiassa 500 cc pyörällään, mutta nyt on palattu 125 cc –pyörään, jolla tullaan kisaamaan puolentoista viikon kuluttua Latviassa ja samoin myös Slovakian kisoissa.

Sekä Latviaan, että Slovakiaan matkustetaan omalla porukalla ja autokyydillä, eli siinä tulee sitten Eurooppakin hiukkasen tutuksi samalla vaivalla.

12.5.2024 Huipputekijä Touhon taustalle

Lauantai oli erinomaisen hieno päivä Touholle. ensin käytiin loistavan yhteistyökumppanin, RW-Woodline Transport Oy:n kevätriennoissa, sitten päästiin treenaamaan Routakalliolle hyvä setti. Kaiken kruunasi lopulta huipputason speedwaytekijä Juha Moksusen saaminen valmennustiimiin avuksi ja mentoriksi.

 

Ruoveteläinen Juha Moksunen on yksi kaikkien aikojen suomalaisista speedwaykuljettajista, jolla on osaamista niin itse ajamisen kuin kalustonkin suhteen. Sellaista tietotaitoa, jota Moksunen tuo T

ouhon taustatiimiin ei rahalla ole ostettavissa.

Moksunen on myös yksi niistä harvoista suomalaiskuljettajista, jotka ovat ajaneet ammatikseen maailman kovimmassa speedwaysarjassa, Puolan Ekstraliigassa. Lisäksi konkari on voittanut useita Suomen mestaruuksia ja ajanut lajin Grand Prix –sarjaa.

Touhon tulevaisuutta ajatellen olisi oikeasti vaikeaa kuvitella löytävänsä parempaa mentoria, opastajaa, valmentajaa ja kouluttajaa tiimiin.

15.4.2024 Topias Baltiaan kisaamaan

Siinä, missä kevät sulattelee jo lupaavasti Routakallionkin Speedwayrataa, pääsee Touho treenamaan kisaamista myös Baltiaan kesäkuun alkupuolella.

Varkaudessa vaikuttava Sakke Häyrinen on jeesannut Touhoa talvikaudella moninkin tavoin ja nyt on auennut mahdollisuus osallistua Latvian Riikassa ajettaviin kisoihin 8.-9. kesäkuuta.

Myös tämä leireily tähtää heinäkuulla Slovakian Zarnovicassa heinäkuun 21. päivänä. Tuon kisan virallinen nimi on FIM Track Racing Youth Gold Trophy, mutta käytännössä se tarkoittaa MM-kisaa. Toiveissa on myös se, että edelliselle päivälle varmistuisi EM-kisa lähempänä ajankohtaa.

Haaveissa on siis päästä ajamaan Routakalliolla ehkä jo tulevana viikonloppuna ja sen jälkeen erittäin aktiivisesti.

Kenties Baltiasta löytyy joku toinenkin mahdollisuus käydä ajamassa ennen Slovakian matkaa.

6.3.2024 Topias MM-kisoihin

Ihan kuten jo aiemmin kerrottiin, Seinäjoen Moottorikerhon 12-vuotias Topias Manner valittiin Suomen speedwaymaajoukkueeseen vuodelle 2024.

 

Nyt on saatu myös vahvistus sille, että Topias tulee edustamaan Suomea lajin MM-kisoissa Slovakian Zarnovicassa heinäkuun 21. päivänä. Kisan virallinen nimi on FIM Track Racing Youth Gold Trophy.

 

Vahvistus edustuspaikalle 125 cc sarjaan tuli tiistaina Suomen Moottoriliitolta.

 

Zarnovicaan on maapaikkoja jaettu siten, että isäntämaan lisäksi mukana ovat Tsekki, Iso-Britannia, USA, Argentiina, Saksa, Tanska, Ranska, Italia, Ukraina, Latvia, Australia, Japani, Unkari, Puola, Hollanti, Espanja ja Ruotsi.

 

Samana viikonloppuna ajettavien EM-kisojen paikat vahvistetaan vasta kuukautta ennen tapahtumaa, eli sen suhteen joutuu vielä hieman jännittämään.

 

Topiakselle Slovakian matka on toinen kansainvälinen edustustehtävä! Topias ajaa sarjassa, jossa kuljettajien ikärakenne on 12-16 vuotta. Kaiken järjen mukaan Topiaksella on siis vielä Slovakian kisojen jälkeen mahdollisuus osallistua kahtena vuonna kisoihin, mikäli hänet sinne valitaan.

6.3.2024 Topias MM-kisoihin

Ihan kuten jo aiemmin kerrottiin, Seinäjoen Moottorikerhon 12-vuotias Topias Manner valittiin Suomen speedwaymaajoukkueeseen vuodelle 2024.

 

Nyt on saatu myös vahvistus sille, että Topias tulee edustamaan Suomea lajin MM-kisoissa Slovakian Zarnovicassa heinäkuun 21. päivänä. Kisan virallinen nimi on FIM Track Racing Youth Gold Trophy.

 

Vahvistus edustuspaikalle 125 cc sarjaan tuli tiistaina Suomen Moottoriliitolta.

 

Zarnovicaan on maapaikkoja jaettu siten, että isäntämaan lisäksi mukana ovat Tsekki, Iso-Britannia, USA, Argentiina, Saksa, Tanska, Ranska, Italia, Ukraina, Latvia, Australia, Japani, Unkari, Puola, Hollanti, Espanja ja Ruotsi.

 

Samana viikonloppuna ajettavien EM-kisojen paikat vahvistetaan vasta kuukautta ennen tapahtumaa, eli sen suhteen joutuu vielä hieman jännittämään.

 

Topiakselle Slovakian matka on toinen kansainvälinen edustustehtävä! Topias ajaa sarjassa, jossa kuljettajien ikärakenne on 12-16 vuotta. Kaiken järjen mukaan Topiaksella on siis vielä Slovakian kisojen jälkeen mahdollisuus osallistua kahtena vuonna kisoihin, mikäli hänet sinne valitaan.

27.2.2024 Nuori Manner speedwaymaajoukkueeseen

Viime kesänä vain 12-vuotiaana Suomea speedwayn EM-kisoissa Puolan Gdanskissa edustanut Topias Manner on jälleen valittu edustamaan maataan. Tulevana kesänä Manner pääsee mukaan ajamaan EM- ja MM-mitaleista. Viime vuonna kyseessä oli vain eurooppalaisten kuljettajien jäsentenväliset, mutta nyt kisataan myös maailman huippuja vastaan.

Kisat järjestetään Slovakian Zarnovicassa heinäkuun loppupuolella. Siellä Topias ajaa 125 kuutioisten sarjoissa.

Vasta pari vuotta sitten lajista innostunut nuori mies on ylittänyt kaikki odotukset. Zarnovicassa Topias ajaa sarjassa, jonka kuljettajien ikähaarukka on 12-16 vuotta. Asioiden sujuessa hyvin, on Topiaksella mahdollisuus olla kisoissa mukana samassa sarjassa kolmen vuoden ajan mukaan lukien tuleva heinäkuu.

Manner on yksi viidestä kuljettajasta, jotka Suomen Moottoriliitto on valinnut maajoukkueeseen. Muut neljä ovat Jesse Mustonen, Antti Vuolas, Niclas Säyriö ja Otto Raak.

Nuorelle speedwaykuljettajalle on valtava kunnia paitsi päästä edustamaan maataan jo toistamiseen, myös se, että hän pitää yllä seinäjokelaista speedwaykulttuuria.

24.01.2024 – Tuhannen tarinan Touho

Kohti uutta. Näin se menee. Kaikessa.

Nuoren speedwaykuljettaja Topias Mannerin digitaalisen maailman tavoitteena on vuonna 2024 tarjota teille kaikille seuraajille ja kumppaneille mahdollisimman paljon nähtävää ja kuultavaa.

Erittäin kunnianhimoinen tavoite on tuottaa materiaalia erilaisiin sosiaalisen median kanaviin sen verran, ettei kenelläkään tule aika pitkäksi.

Tavoite onkin tarjoilla minimissään tuhat eri juttua monissa muodoissa. Siitä saatiin slogan ”Tuhannen tarinan Touho”. Voisi se kai hullumpikin olla?

No, ajatus on se, että materiaalia tulee eri kanaviin säännöllisesti. Kanavia, joita kannattaa seurailla, ovat Instagram, InstagramStories, Facebook, Tik Tok, sekä tietenkin nyt avatut nettisivut.

Kaiken järjen mukaan tuo tonni kyllä saavutetaan. Toivomme vilpittömästi, että näistä julkaisuista on iloa Teille kaikille!

23.01.2024 – Tervetuloa Touhon maailmaan!

Tervetuloa Topias Mannerin, eli tuttavallisemmin Touhon, maailmaan. Nuoren speedwaykuskin omat viralliset nettisivut on nyt saatu avattua. Kai tätä pitäisi kutsua sitten sen myötä versioksi 1.0.

Sivujen avaaminen on ollut oma projektinsa, joka vei aikansa, mutta tässä ne nyt ovat ja materiaalia alkaa tulla epätasaisen tasaisesti.

Tämä vuosi on monin eri tavoin merkittävä nuoren kuljettajan maailman digitalisoituessa teidän iloksenne. Jo aikaisemmin on opeteltu Instagramin, Facebookin, YouTuben ja Tik Tokin käyttämistä. Kaikki nämä sosiaalisen median kanavat tulevat jatkossakin olemaan kuvassa mukana, joten ottakaa ihmeessä ne seurantaan.

Luonnollisestikin tapahtumat alkavat todenteolla vasta keväämmällä, mutta siihen saakka tarjoillaan taustatietoja, menneiden kausien mehukkaimpia muistoja, sekä materiaalia ja informaatiota kalustosta, ohjelmasta ja muusta tekemisestä.

Vielä kerran, tervetuloa ja kuten asiaan kuuluu todeta, pysykää kanavilla!